maandag 30 juni 2014

Gehaakt kussen

Een paar jaar terug vond ik via een blog het perfecte patroon voor een leuk kussen! Enthousiast begon ik met haken en in de loop van de tijd groeide de stapel vierkantjes gestaag. Vorig jaar had ik er dan eindelijk genoeg om er een kussen van te maken :)
 

Inmiddels is het patroon voor het kussen beschikbaar op de blog, je kunt het patroontje hier vinden. Voor dit kussen heb ik Phildar Cotton 3 gebruikt (kleur Craie), ik haakte het met haaknaald 3.

Het is echt een mooi patroontje! Het is net even anders dan een 'standaard' granny square. Ik moet wel bekennen dat het een patroontje is waar je wel even mee bezig bent. Ik heb het daarom dan ook gehouden bij 25 vierkantjes voor de voorkant. Nog een keer 25 vierkantjes haken voor de achterkant vond ik toch wel een beetje groot beroep op mijn geduld ;)


Ik heb van stof een kussenhoesje genaaid van 40x40 cm. Het is vrij simpel, voor de voorkant heb ik een lap van 40x40 cm geknipt (+ naad). Voor de achterkant heb ik 2 lappen van 40x25 cm geknipt (+ naad). Door de helft van de hoogte + 5cm te nemen, zorg je dat de delen aan de achterkant elkaar zo'n 10 cm overlappen. Je kunt het zo houden, maar je zou vervolgens ook aan de achterkant lintjes of knopen kunnen bevestigen. Ik heb van dezelfde stof lintjes gemaakt zodat ik beide delen aan de achterkant kon vast strikken.


De lap met vierkantjes heb ik als allerlaatste met de hand op de voorkant van het kussenhoesje genaaid. Dat was nog wel een klusje, de vierkantjes waren namelijk niet helemaal recht waardoor ik wat moeite moest doen om het precies op de rand van het hoesje vast te maken. Maar het resultaat mag er wezen, al zeg ik het zelf! :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten