woensdag 16 december 2015

Cadeaulabels van klei

Een tijdje terug liet ik je zien hoe je van zelfdrogende klei een schaaltje maakt (voor bijvoorbeeld je sleutels of sieraden). Vandaag laat ik je zien dat je er ook hele leuke cadeaulabels van kunt maken.

Benodigdheden:
- Zelfdrogende klei (bijvoorbeeld Modelling Clay van het merk DECO, verkrijgbaar bij de Action)
- Koekjessteker in de vorm van een ster (of je knipt een ster uit een vel papier)
- Satéprikker
- Verf (optioneel)

Stap 1
Het is handig om de klei eerst wat met je handen te kneden, zodat de klei soepel wordt. Rol dan vervolgens de klei uit tot een dunne plak.

Stap 2
Steek een ster uit de klei met de koekjessteker. Als je geen koekjessteker in de vorm van een ster hebt, kun je ook een uitgeknipte ster uit papier als mal gebruiken om de vorm uit de klei te snijden met een mesje.

Stap 3
Prik met de satéprikker een gat in een van de punten van de ster.

Gebruik de satéprikker verder om een stippellijntje langs de rand van de ster aan te brengen. Dit kun je natuurlijk ook achterwege laten.


Stap 4
Laat de klei drogen aan de lucht.

Stap 5
De klei die ik gebruikte is grijs. Ik heb daarom de ster wit geschilderd met Abbondanza krijtverf (Creamy white).

Er bestaat overigens ook witte zelfdrogende klei (bijvoorbeeld te verkrijgen bij Pipoos), die hoef je dan natuurlijk niet meer te verven.



Ik gebruikte de cadeaulabels om een cadeautje voor twee lieve vriendinnen mee te versieren. Ik heb zelfgebakken koekjes in een papieren zakje gedaan en daar de cadeaulabels aan vast gemaakt.

De papieren zakjes maakte ik zelf van bruin kaftpapier (Hema). Op deze site staat een duidelijke uitleg hoe je zelf zo'n papieren zakje maakt. Ik heb de zakjes iets groter gemaakt dan het voorbeeld op de website:

- Stap 1: ik heb een rechthoek van 20 x 25 cm geknipt
- Stap 5: ik vouwde vanaf de onderkant een stuk van 5 cm om


Geen opmerkingen:

Een reactie posten